Kennis is macht: het internet als onontgonnen terrein voor marktonderzoek

5 juli 2019 Posted by Marketing 0 thoughts on “Kennis is macht: het internet als onontgonnen terrein voor marktonderzoek”

In dit artikel:
3 tips voor bedrijven om marktonderzoek te doen met web scraping

Online zijn veel interessante bronnen te vinden die je kunt gebruiken voor marktonderzoek in alle soorten en maten. Brancherapporten, cijfers en trends. Openbaar gepubliceerd door toonaangevende organisaties en voor iedereen beschikbaar, maar breed opgezet en niet (volledig) toegespitst op jouw onderzoeksvraag. Kies je dan voor uitbesteden of zelf doen?

Er is een heel scala aan toepassingen te verzinnen, waarvoor je onderzoek naar de markt wilt doen. Een haalbaarheidsonderzoek voor een nieuw bedrijf, dienst of product? Het analyseren van concurrentie en monitoren op nieuwe toetreders? Trends en ontwikkelingen op de voet volgen? De doelgroep online onderzoeken om dit te vertalen naar buyer persona’s of een customer journey?

Ongeacht het type marktonderzoek dat je wilt doen of het onderwerp dat de onderzoeksvraag beslaat; je wilt zoveel mogelijk relevante informatie om een goed beeld te vormen en de juiste conclusies te trekken. Voor die informatie moet je iets dieper graven. Tal van onderzoeksbureaus bieden hun diensten aan om dit voor je uit handen te nemen. Dat brengt vaak een flink kostenplaatje met zich mee. Toch maar in eigen hand houden dan. Hoe pak je dat aan?

Drie belangrijke aspecten van een marktonderzoek

Met een marktonderzoek ga je op zoek naar meningen en behoeften van potentiële klanten voor jouw bedrijf, product of dienst. Ook wil je weten hoe de markt eruit ziet en met wie je concurreert. Zo ontdek je of er markt voor is en welke aanpassingen nodig zijn om naadloos aan te sluiten op de vraag. Dergelijk onderzoek kun je uitvoeren met kwalitatief onderzoek en/of kwantitatief onderzoek.

Vaak ben je geïnteresseerd in de volgende aspecten:

De branche – kennis over ontwikkelingen in de branche

Je wilt inzicht hebben in de ontwikkelingen in de branche waarin je je begeeft om je propositie hierop aan te sluiten en de succesfactor van je onderneming te vergroten.

Om kennis op te doen over de branche ga je op onderzoek uit:
– wie zijn de belangrijkste spelers?
– wat is hun omzet en/of marktaandeel?
– hoe groot is het aanbod en hoeveel vraag is er?
– wat zijn de trends en ontwikkelingen in de branche?

Het beantwoorden van dit soort vragen geeft inzicht in de haalbaarheid van je plannen. Dit soort informatie vind je onder andere bij de Kamer van Koophandel, het CBS en de Rabobank.

Klanten – kennis over de doelgroep

Om je bedrijf, product of dienst levensvatbaar te maken, heb je afnemers nodig en een gezonde stroom omzet. Het is dus van essentieel belang dat je weet wie je potentiële klanten zijn, waar je ze kunt vinden en welke behoefte zij hebben.

Om te achterhalen waar de behoefte ligt, maak je een analyse van potentiële klanten:

– welke eigenschappen heeft jouw (ideale) klant?
– welk type bedrijf of consument heeft behoefte aan jouw aanbod?
– welk problemen ervaart de klant?
– op welke manier lossen zij dit nu op?

Informatie over je doelgroep kun je halen uit algemene bronnen als het Sociaal Cultureel Planbureau, het CBS of branche organisaties. Vergeet ook de zichtbare informatie van de concurrentie niet mee te nemen, zoals klantbeoordelingen en reviews. Ook op andere plekken op internet kun je waardevolle informatie verzamelen over jouw doelgroep. De meningen, ervaringen en behoeften van jouw potentiële klanten staan openbaar op het web. Doe er je voordeel mee.

Concurrentie – kennis over concurrenten en hun aanbod

Om je aanbod aan te laten sluiten op de vraag in de markt én onderscheidend en concurrerend te laten zijn met andere aanbieders, wil je zoveel mogelijk weten over je concurrenten.

Om je concurrenten te leren kennen, maak je een analyse van de belangrijkste spelers:
– welk aanbod heeft de concurrentie?
– hoe onderscheid de concurrentie zich?
– op welke doelgroep richt de concurrentie zich?
– wat is de prijsstrategie van de concurrentie?
– hoe tevreden zijn hun klanten en waar hebben zij opmerkingen over?

Het antwoord op deze vragen is grotendeels online te vinden. Bekijk de website van concurrenten en de reviews die zij krijgen. Kijk waar concurrenten online genoemd worden zijn en of ze veel autoriteit hebben.

Hoe kan ik web scraping gebruiken voor mijn marktonderzoek?

Goede vraag. Al dat handwerk kost een hoop tijd, dus het is mooi als dat efficiënter kan.

Laten we eerst even stil staan bij wat web scraping is. Het is een techniek waarbij specifieke informatie met behulp van een geprogrammeerde bot van het internet gericht wordt verzameld en opgeslagen. De bot kan alles vinden wat jij handmatig ook kunt vinden, maar doet dit vele malen sneller en effectiever.

Een scraper verzamelt snel en efficiënt concrete informatie waar jij iets aan hebt.

Na het verzamelen van de data ben je er nog niet. Een volgende uitdaging ligt in het analyseren van de data en het omzetten van de ruwe data naar concrete informatie waar jij iets aan hebt. Met behulp van web scraping verzamel je alleen de data die voor jou interessant is, om het vervolgens om te vormen naar bijvoorbeeld conclusies en leerpunten.

Hoe je web scraping kunt gebruiken voor marktonderzoek? Je kunt web scraping gebruiken voor diverse aspecten van kwantitatief onderzoek.

Wij hebben 3 tips voor je:

1. Branche onderzoek – concreet zicht op het landschap in de branche

Stel, je wilt een webshop starten en online barbecues gaan verkopen. Dan wil je bijvoorbeeld weten hoeveel andere online aanbieders er zijn, wie deze aanbieders zijn en hoe zij verdeeld zijn over de markt (qua aanbod en spreiding).

Het is met web scraping mogelijk om de hele markt inzichtelijk te krijgen en vervolgens met alle verzamelde data te segmenteren op elke gewenste manier. Denk bijvoorbeeld aan het segmenteren van de grootte van deze bedrijven, de verdeling per geografische regio of de hoeveelheid bedrijven per type webwinkel die barbecues in het assortiment opgenomen hebben.

Deze data kun je uitstekend gebruiken om je marktpositie te bepalen en een succesvolle strategie te kiezen ten opzichte van de concurrentie. Met deze informatie kun je beoordelen op welk vlak potentie ligt om marktaandeel te veroveren: prijs, product of propositie.

Wanneer je data verzamelt via web scraping, krijg je in één overzicht zeer relevante informatie die je niet kunt missen bij het beoordelen van de haalbaarheid van een idee. Informatie die anders verborgen blijft óf veel bloed, zweet en tranen kost om te verzamelen.

Voor het onderzoeken van de branche, kun je een variatie op brand scraping gebruiken.

2. Klantenonderzoek – inzicht in potentiële klanten voor jouw bedrijf, product of dienst

Het is belangrijk om inzicht te krijgen in je doelgroep om de meest kansrijke propositie, prijs en assortiment voor jouw onderneming te bepalen. Je wilt onder andere weten wat men bereid is te betalen, wat drijfveren zijn voor een aankoopbeslissing en welke kenmerken jouw potentiële klanten typeren.

Online marktonderzoek naar de doelgroep levert waardevolle input voor strategiebepaling en online marketing. Het verschaft duidelijkheid over de eerste fasen van de customer journey van (latente) behoefte tot koop. Doelgroep onderzoek is een interessante aanvulling op kwalitatieve interviews bij het samenstellen of perfectioneren van buyer persona’s, sales funnels of de customer journey.

Waar zoeken jouw klanten naar informatie als ze een oplossing zoeken voor een ‘probleem’ in de awareness fase? Welke vragen hebben jouw potentiële klanten initieel en waarin uit zich hun behoefte naar jouw product?
“Het wordt mooi weer en ik wil in de tuin eten met vrienden.”
“Ik wil graag vlees bereiden op kolen.”

Op welke zaken letten jouw potentiële klanten in de consider fase als ze een afweging maken tussen verschillende oplossingen of aanbieders? Voldoet jouw assortiment en je algehele aanbod als (web)winkelier aan de breedte van de zoekvraag van de consument?
“Zal ik een barbecue of een kamado aanschaffen?”
“Heb ik een grote of een kleine Weber nodig?”

Richten jouw potentiële klanten zich op prijs, kwaliteit, service of het type aanbieder in de purchase fase? Welke afwegingen maken zij in de beslissing over hun aankoop?
“Ik wil de goedkoopste barbecue, want het is maar voor één vakantie op de camping.”
“Ik hou van het culinair bereiden van grote stukken vlees en wil een goed product en perfecte service van een gespecialiseerd bedrijf, prijs speelt in mindere mate een rol.”

Dit soort informatie is te halen uit kwalitatieve interviews met een dwarsdoorsnede van de doelgroep, maar is ook te destilleren van diverse fora, blogs en reviews van concurrenten. Je ontdekt waar ruimte voor verbetering is en welke zaken gevoelig liggen bij de bedrijven waarmee je de concurrentie aan gaat.

Voor het onderzoeken van de doelgroep, kun je een variatie op review analyse gebruiken.

3. Concurrentie onderzoek – ken je concurrentie en weet wat er speelt

Je kunt het met een heel mooi woord competitive intelligence noemen, maar het komt er op neer dat je geïnformeerd wilt zijn over het aanbod en de werkwijzen van de concurrentie.

Je wilt weten waar winst te halen valt en of je een deel van de markt kunt ‘pakken’ waarop een concurrent nog niet is ingesprongen. Om dat te bepalen, heb je enerzijds de behoefte van je potentiële klant nodig, maar anderzijds enorm goed inzicht in je concurrentie.

Als je de concurrentie in kaart brengt wil je in ieder geval weten welke merken en typen barbecues zij verkopen, waar zij die producten online verkopen en tegen welke prijs.

Daarnaast geeft het volgen van concurrenten een goed beeld van overeenkomsten, kansen en trends in de markt. Wat is het online sentiment van deze merken? Hoe doen ze het op social media? Waarover wordt geklaagd? Met deze informatie kun je ontdekken, vergelijken en optimaliseren.

Voor het onderzoeken van de concurrentie, kun je een variatie op retail scraping gebruiken.

Conclusie: als je een complexe vraag hebt, is web scraping een goed idee

Of je nu al jarenlang in business bent of net gaat starten? Het maakt niet uit. Voor elk type marktonderzoek is online eenvoudig en relatief goedkoop belangrijke informatie te vinden. Voor elke onderzoeksvraag kun je putten uit een onuitputtelijke bron van informatie op het web.

Ongeacht het doel van het onderzoek, met web scraping verzamel je data die antwoord geeft op veel van jouw vragen.

Voor welk type onderzoek je web scraping kunt gebruiken? Denk bijvoorbeeld aan media onderzoek, imago onderzoek, klanttevredenheidsonderzoek, haalbaarheidsonderzoek, website onderzoek, naamsbekendheid onderzoek, prijsonderzoek, productonderzoek, concurrentie onderzoek, marketinganalyse, SWOT analyse en benchmarking. Je verzamelt met web scraping een complete dataset op basis van de specifieke informatie die je nodig hebt voor het onderzoek.

De bots zijn zo te programmeren, dat zij precies de informatie vinden die jij nodig hebt. De crawlers worden aangepast naar jouw specifieke zoekvraag. Wil je eens brainstormen over jouw vraag en de bijdrage die web scraping hieraan kan leveren? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Ander idee: wil je de markt in kaart brengen voor promotionele doeleinden, zoals content marketing? Kijk eens naar de mogelijkheden van web scraping voor onderzoeksdata om data te vinden voor unieke content.

Kennis over web scraping

Gratis tips, onderzoeken, tutorials en downloads? Hier delen wij onze kennis over web scraping en data.

Updates ontvangen?

Wil je het laatste nieuws automatisch in je mailbox ontvangen? Schrijf je in!